Blog

Ramspolbrug in aanbouw + voordelen hoogtefotografie

Omdat we 2 weken geleden even 2 mooie dagen hadden, ben ik o.a. even bij de bouw van de nieuwe Ramspolburg gaan kijken en heb ik een aantal hoogtefoto’s gemaakt met mij kabelballonsysteem. Eén van deze foto’s heeft in De Stentor gestaan incl. een mooi stukje over mij en de luchtfoto’s die ik maak.

Ik vind het alleen jammer dat iemand, die al zeer regelmatig luchtfoto’s levert aan De Stentor, reageert op de online versie van dit artikeltje en zichzelf blijkbaar wil promoten door de waarheid van een ander in twijfel te trekken. Om de voordelen van de hoogtefoto’s t.o.v. luchtfoto’s m.b.v. een vliegtuig nog eens onder de aandacht te brengen, zal ik deze nog eens toelichten….

Het perspectief van een vliegtuigfoto is anders dan van een opname van lagere hoogte. Vliegtuigfoto’s vanuit vogelperspectief zijn zeer lastig te maken met behulp van een vliegtuig of helikopter. Deze moeten boven land minimaal 150 meter hoog en boven bebouwing minimaal 300 meter hoog vliegen. Wil je dan een vogelvluchtopname dan moet je erg ver van het te fotograferen object vliegen en enorm inzoomen. Dit inzoomen geeft een in elkaar gedrukt beeld met weinig diepte. De hoogtefoto’s zoals ik die maak kan vanaf een hoogte die niet toegestaan is voor een helikopter of vliegtuig, waardoor je veel meer perspectief en diepte in de foto krijgt. Door tevens gebruik te maken van een groothoeklens (die veel gebruikt wordt bij landschapsfotografie) krijg je een dynamisch beeld  vanuit een vogelperspectief. Tevens kan er eventueel ingezoomd worden op het te fotograferen object.

Ook denkt men dat ik niet met een kabelballon overal kan komen. Dat is misschien deels waar, maar er is veel mogelijk. Afhankelijk van windrichting, goede planning en het kiezen van het juiste oplaatpunt kan ik op veel plaatsen de ballon oplaten. Zelfs in de binnenstad van bijvoorbeeld Zwolle of Kampen.

Tenslotte is het systeem niet belastend voor het milieu.

Ramspolbrug in aanbouw

Ramspolbrug in aanbouw